top of page

Uusi elementti kotisivuille




Lanseerasimme juuri Koolle Oy:n innovaation, kotisivujen ääniversion!


Huomasimme asiakkaidemme sisältöjä tuottaessamme, että usein asiakkaan sävy tavoittelee puhetta - keskustelua. Kotisivujen tarkoitushan on kertoa yrityksen palveluista, tuottaa hyviä tuloksia Google-hauissa ja herättää tunteita. Tunteisiin vetoavia elementtejä ovat tyypillisesti valokuvat ja grafiikat, värivalinnat ja tekstin sävy sekä rytmitys. Videot ovat olleet kovassa buumissa, mutta jokin on pidätellyt niiden tuloa ihan kaikille sivustoille. Syy lienee toisaalta kustannuksissa, mutta sitäkin enemmän heittäytymisen vaatimuksessa. Videoilla on ilman muuta paikkansa jatkossakin osana brändimielikuvan luomista ja tietosisältöjäkin, mutta mielestämme ääni on ollut toistaiseksi aliedustettuna.


Aivan itsestään ei ääniraitakaan sivuille synny, mutta sen tuottaminen on huomattavasti kevyempää kuin videoiden. Se ei myöskään korvaa tekstin tarvetta, mutta se tuo loistavan mahdollisuuden puhua suoraan asiakkaalle. Puheen sisällön on hyvä kattaa yleisesti kunkin sivun/sivuston sisältö, mutta ei suoraan tekstiä lukemalla. Kullekin yritykselle sopii omanlaisensa lähestymistapa rennosta asiantuntijuutta korostavaan, neutraalista innostuneeseen ja kirjakielestä murteeseen. Usein puhujaksi sopii yrittäjä, joskus taas ammattainen. Toisinaan sopiva ääni ja puhetyyli löytyy ihan tavalliselta ihmiseltä - kaikki riippuu tavoitteesta ja yrityksen kokonaiskonseptista.


Ääntä kulutetaan voimaakkaasti kasvavassa määrin äänikirjoina ja podcasteina, lisäksi useat uutissivustot ovat ottaneet jo käyttöönsä tekstin koneluvun. Taustalla on ihmisten käyttäytymisen muutos entistä liikkuvammaksi! Sama trendi vaikuttaa kotisivuihin perehtymiseen. Aikaa on vähän ja teksteihin perehtyminen vähenee, käsitys muodostetaan sekunneissa.


Vinkit äänisisällön tuottamiseen kotisivuille:

  1. Mieti, minkä sävyistä kerronnan tulee olla

  2. Valitse puhuja: yrittäjä/myyjä/ammattilainen/kaveri

  3. Minimoi taustahäiriöt (Huom! Taustalta saa kuulua ääniä, kunhan ne tukevat viestiä)

  4. Sisäistä kunkin sivun sisältö ja kerro se omin sanoin tai erikseen kirjoitetun käsikirjoituksen mukaan

  5. Pyydä palautetta muutamilta luotetuilta asiakkailta, istuuko puhe mielikuvaan yrityksestä


Mikäli kaipaat apua oman ääniversiosi toteutuksessa, autamme suunnittelussa, käsikirjoittamisessa, puhujan löytämisessä ja teknisessä toteutuksessa. Soittele: 040 7682924 tai laita meiliä stina.siikonen@koolle.fi!

bottom of page